Lipsa de motivare în școli, dezinteresul elevilor faţă de școală, dar și lipsa de implicare a părinţilor sunt printre dificultăţile invocate cel mai des de către profesori. Fractura între școală și viaţa reală duce la o lipsă de comunicare între profesori-elevi-părinţi. E vorba, pe scurt, despre lipsa de motivaţie, cea care duce de fapt la absenteism, la lipsa de disciplină şi la rezultatele foarte slabe.
Articolul de azi e despre cum toate acestea îşi pot găsi soluţia printr-o metodă destul de inedită pentru educaţia din Romȃnia: coaching-ul. Educaţia prin coaching s-ar traduce, foarte pe scurt, prin „lucrul în echipă“. Dacă ne gȃndim bine, una dintre problemele unui învăţămînt precar este faptul că profesorii, elevii și părinţii nu interacţionează, iar cînd o fac, atenţia lor se îndreaptă spre a arăta un vinovat, nicidecum asupra rezolvării problemei. Pe cȃnd, aceasta este una dintre inovaţiile proiectului: coachii voluntari facilitează în primul rînd procesul prin care toţi cei implicaţi interacţionează la un nivel optim. Cum?
În 2011, Asociația ROI a demarat un proiect educaţional în cȃteva licee din Romȃnia, prin care a demonstrat că este posibilă obținerea de rezultate excepționale atunci când profesorii, elevii, părinții și alți reprezentanți ai comunității lucrează împreună, în echipă. Proiectul Zburd-Educație prin Coaching a pornit în 5 licee tehnologice cu rezultate slabe la BAC. Majoritatea elevilor din liceele incluse în proiect provin din medii defavorizate, cu familii monoparentale, cu părinţi plecaţi în străinătate, sau chiar fără părinţi, iar după terminarea învăţămîntului obligatoriu, de 10 clase, par a fi condamnaţi să-şi înceapă viaţa de om mare, să se angajeze şi să se susţină financiar. La momentul selectării, în 2011, liceele respective aveau o rată a promovabilității situată între 2% și 18%. Până în 2013, aceste licee au înregistrat creșteri importante (de 2-3 ori față de o creștere medie de 20% la nivel național).
După sesiunile cu un consultant în carieră, formarea echipelor, discuţii și întȃlniri perioadice, stabilirea obiectivelor (promovabilitate, disciplină, prezenţă la ore), exerciţii de încredere și de descoperire a abilităţilor pe baza cărora să-și aleagă o viitoare carieră, prezentarea metodelor de a se prezenta la un interviu sau pregătirea unui CV, feedback-ul este unul grozav. Rotiţele sunt pornite, iar elevi cărora nimeni nu le acordase pȃnă acum o șansă, încep să conștientizeze că au potenţial și că totul depinde de ei.
Dintre rezultatele obţinute în urma implementării proiectului:
- elevii au obţinut o mai mare încredere în sine și au învățat să lucreze în echipă
- comunicarea profesori-elevi s-a îmbunătățit
- părinții au început să se implice în viața școlii
Unul dintre proiectele realizate de Zburd este și decorarea unei clase de la Liceul “Mecanică Fină” București (în prezent, Liceul “I.C. Brătianu”), prin care a reușit să reducă semnificativ absenteismul și să rezolve problemelor legate de violență. Un scurt filmuleț despre decorarea clasei aici:
Pentru a duce mai departe spiritul Zburd, voluntariatul este o componentă foarte importantă în crearea unei reţele de sprijin pentru “altfel de profesori” în învăţămȃntul preuniversitar. Cei interesați să se implice în proiecte de impact în domeniul educațional, cultural, social și de leadership, pot trimite, în primă fază, un e-mail la: stup@aroi.ro. Principalele proiecte ale ROI – “Zburd-Educație prin coaching” și „Adoptă un liceu” – se adresează liceelor, în special celor tehnologice, cu mare parte dintre elevi provenind din medii defavorizate.