Aţi ajuns la faza în care doriţi să discutaţi cu copilul dvs despre mediul înconjurător, să faceţi primii paşi în dezvoltarea unei conştiinţe prietenoase cu mediul, ajutându-l să înţeleagă mai mult problemele cu care ne confruntăm cât şi impactul acestora asupra vieţii lui. Să îi învăţăm despre natură nu este doar un lucru simpatic sau trendy, este un lucru responsabil şi vital în ceea ce priveşte viitorul copiilor noştri şi lumea în care vor trăi aceştia.
Preșcolarii
Micuții au nevoie de oportunități spre a studia și explora natura și formele prin care se pot atașa de aceasta. Au nevoie de șansa să atingă, simtă, să vadă și să miroasă. Chiar dacă locuiți la oraș există multe modalități prin care puteți să ajutați copilul dvs. să experimenteze cu natura. Chiar și modificarea vremii și a anotimpurilor pot oferi oportunități pentru părinți pentru a le stârni micuților curiozitatea și dezvolta atitudinea față de mediul înconjurător: organizați picnic-uri în grădina botanică sau într-un parc mai măricel, cumpărați semințe și observați-le cum se dezvoltă și cresc, iar dacă aveți o curte sau o grădină în fața blocului, amenajați un mic spațiu de care să se îngrijească copilul.
Școlarii
La această vârstă curiozitatea și nevoia de a învăța prin explorare primează în fața teoriilor lungi și plictisitoare. Puteți încerca experimente de genul creșterii unor legume (alegeți-le cu grijă spre a avea siguranța succesului) și propuneți-le să includă în activitățile lor artistice (desen, pictură) frunze, flori uscate sau să facă mici obiecte artizanale din bețe uscate sau chiar din materiale ce pot fi reciclate.
Adolescenții
Încurajați adolescenții să își petreacă timpul în aer liber plimbându-se cu bicicleta, mergând la ski sau chiar la canoe, sugerați-le să se înscrie în anumite grupuri locale ce susțin protecția mediului pentru a le crește responsabilitatea și pentru a le dezvolta activități pozitive. Mai mult decât atât, își pot găsi noi prieteni în scopul lor comun.
Ajutați-i să găsească activități pozitive față de mediu
Îi puteți încuraja să ia atitudine și să aibă încredere că și cele mai mici acțiuni pot face diferența în favoarea mediului înconjurător. Copiii vor învăța de asemenea foarte multe dacă vor vedea că și dvs. luați parte la aceste activități.
Preșcolarii
Aceștia pot asimila multe concepte despre mediu și necesitatea protejării lui prin simpla observare a activităților la care noi luăm parte în activitatea noastră de zi cu zi, activități simple ce cu plăcere le-ar îmbrățișa și ei cum ar fi: sortarea hârtiei și a sticlei înainte de a fi depuse în containerele corespunzătoare, pregătirea terenului pentru însămânțare cu flori sau stropitul grădinii.
Școlarii
Încurajați întreaga familie să ia parte la discuțiile privind recunoașterea faptului că resursele naturale sunt limitate, că fără a face fiecare dintre noi ceva pentru reducerea consumului sau a deșeurilor ce nu sunt biodegradabile viitorul nu va fi prietenos cu noi:
– le puteți prezenta anumite cărți, reviste sau website-uri ce tratează problemele mediului;
– îl puteți lăsa pe el să aleagă cauza sau organizațiile pentru care puteți dona timp sau chiar bani;
– arătați-le acțiunile pozitive pe care chiar dvs. le faceți cum ar fi păstrarea mediului curat în cazul în care ieșiti la iarbă verde, folosirea pungilor “verzi” sau biodegradabile când mergeți la supermarket sau de ce nu, transportul în comun ca și modalitate de a reduce bioxidul de carbon și resursele consumate pentru transportul dvs. zilnic;
Adolescenții
Comportamentul prietenos cu mediul în cazul adolescenților survine ca urmare a atitudinii pozitive și informațiilor și conceptelor acumulate până la această vârstă precum, a convingerilor că acțiunile lor pot face diferența, a simțului de responsabilitate față de mediu precum și a înțelegerii exacte a urmărilor activităților efectuate.
Prin urmare îi puteți încuraja sau ajuta să:
– participe la evenimente ce au drept scop sensibilizarea societății cu privire la protecția mediului;
– promoveze în cercul de prieteni companiile ce manifestă un interes sporit asupra economiei resurselor utilizate în activitatea lor;
– participe la luarea deciziilor gospodărești ce privesc achiziționarea produselor ce au impact asupra mediului (prin producerea, folosirea sau reciclarea lor) inclusiv referitoare la oportunitatea cumpărării unor produse ce nu sunt necesare;
– aibă încredere că un pas mic înainte este un pas înainte când vine vorba despre mediu;
– își exprime îngrijorările asupra mediului în care trăiește și să discutați despre impactul, cauza și modalitatea de rezolvare a acestora.
sursa