romance_library_re
Performanțele școlare ale unui copil depind nu doar de timpul petrecut făcând teme, ci și de programul de somn, de starea sa emoțională, de atmosfera din familie și chiar de abilitățile sale sociale. Cum pot influența toate acestea rezultatele școlare ale copilului?
De ce depinde performanța școlara a copilului?
De foarte multe ori, un copil inteligent, un copil care ar putea să aiba note foarte mari este “persecutat” de profesori pentru că a deranjat ora sau a vorbit în timpul orei, a răspuns urât sau a avut o atitudine neadecvată. Chestiunile de ordin disciplinar sunt foarte relevante, pentru că țin de abilitățile sociale ale copilului, iar aceste abilități determină succesul în viața mai mult decât inteligentă cognitivă. De accea trebuie să știm ce anume dezvoltă abilitățile sociale ale copilului, iar o primă chestiune foarte importantă este autocontrolul. Copilul trebuie învatat să nu mai reacționeze la impuls. Copiii, la fel ca și adulții, sunt impulsivi de la natură, dar cu toții învățăm să ne cenzurăm în societate, să ne controlam impulsurile.
Un copil învață cel mai ușor ce este autocontrolul atunci când există reguli, iar acestea sunt aplicate. De exemplu, atunci când e implicat în diverse jocuri în care există reguli, pe care va învăța să le respecte.
De asemenea, părinții pot ajuta la dezvoltarea abilităților sociale ale copilului discutând cu el în fiecare zi, cel putin 15-20 de minute. În acest timp, părintele nu trebuie să-l supună pe copil unui interogatoriu, adresându-i numai întrebări referitoare la el ; ar trebui, în schimb, să discute ca între prieteni, despre un joc, o carte, alte persoane, despre un subiect care îl interesează pe copil.
Dezvoltarea abilităților sociale ține și de învățarea regulilor de bună creștere. Copilul trebuie să învețe să spuna “Buna ziua!”, “La revedere”, “Te rog frumos”, “Mulțumesc”, să învețe să își ceară scuze și să nu întrerupă o persoană atunci când aceasta vorbește. Toate aceste lucruri sunt elementare și se reflectă în felul în care copilul interacționează cu cei din jur, inclusiv cu profesorii și colegii săi.
Consider că e destul de important să îi învățăm pe copii ce sunt complimentele. În opinia mea, complimentul dezgheață cel mai ușor relațiile dintre oameni. Contează foarte mult să înveți să strecori într-o conversație un compliment meritat, foate simplu, spus pe un ton natural si facut cu toata sinceritatea.
Ce legatură au aceste lucruri cu performanța școlară? 
Au o mare legatură, pentru că un copil care și-a însușit aceste lucruri este mai plăcut și mai popular printre colegi și atunci se va duce cu drag la școală și va fi bine vazut și de profesori, pentru că știe să vorbească politicos, știe să salute. Pe de alta parte, un copil nepopular nu va resimți o mare plăcere în a merge la școală, se va retrage și poate va chiuli.
Pe lângă abilitățile sociale, starea emoțională, afectivă a copilului reprezintă un alt factor cheie pentru performanțele școlare. S-a constatat medical că hipocampul este zona din creier legată de memorare și de învățare, iar cortizolul – hormonul stresului – distruge neuronii din hipocamp. Prin urmare, un copil stresat nu poate să memoreze, iar neputând memora nu va putea învăța. Mulți se pot întreba de unde atâta stres la un copil, căci nu el plătește facturile sau ratele la banca, însă copilul preia stresul părinților. Dacă îi vede mereu îngrijorați și stresați sau dacă îi aude vorbind mereu numai despre lucruri neplăcute, creând o stare de incertitudine, copilul va resimți la randul său aceasta stare, pentru că el își pune toata nădejdea în părintele lui.
Nu vreau să spun că trebuie să punem copilul “sub un clopot de sticlă”, pentru că el e parte din familie, iar familia trebuie să funcționeze și la bine, și la rau. Totuși, nu trebuie să-l încărcăm cu lucruri și griji care nu sunt ale lui.
Un alt factor de stres important pentru copil poate fi relația dintre părinți. Părinții care își spun că “ceea ce e între mine și tata e doar între noi” greșesc foarte mult gândind așa, pentru că “ceea ce e între mine și tata” e între toți membrii familiei. Fiecare copil trăiește cu spaima teribilă că părinții săi se vor desparți, vor divorța, pentru că vede în divorțul părinților pierderea unuia dintre ei doi. Bineînteles că într-o căsnicie, într-un cuplu apar și perioade mai dificile, dar atunci când certurile sunt zilnice, când atmosfera din casă e încordata, copilul e afectat de ce se întâmplă în familie, nu se mai poate nici concentra la ce are de făcut pentru școală și, trăind într-un stres continuu, nu mai este în stare să învețe.
Alimentația este un alt factor important care influențează performanțele școlare ale copilului. Un organism îmbuibat de mâncare, un organism leneș care nu face mișcare, transmite cumva această lene și creierului. Dictonul arhicunoscut «minte sănătoasă în corp sanatos» e, de asemenea, dovedit științific – s-a dovedit că mișcarea, fie doar și mersul pe jos, ajută la regenerarea neuronilor și la îmbunătățirea capacității de memorare.
Din păcate, copiii au devenit foarte sedentari, petrec foarte mult timp stând pe scaun, fără să mai spunem de lipsa orelor de sport din școală. Dincolo de faptul că un copil care nu face mișcare nu se dezvoltă sănătos din punct de vedere fizic (nu își dezvoltă corespunzător oasele, articulațiile, muschii), el își lenevește și creierul.
De aceea, un copil sedentar poate avea rezultate școlare mult mai scăzute față de un copil care face mișcare. Mișcarea dă o stare psihică foarte plăcută și ne ajută să învățăm foarte ușor. În plus, copiii care nu fac mișcare sunt și mai bolnaviciosi, pentru că sistemul lor imunitar e mult mai slăbit; îmbolnăvindu-se mai des, vor lipsi mai des de la școală și vor pierde astfel ritmul.
Copiii au nevoie de mișcare zilnic, iar pentru ei mișcarea înseamnă, cel mai adesea, joacă, zbenguială, alegatură. Bineînteles, e minunat să-i duci pe copii să facă un sport, dar dacă nu-ti permiți, lasă-i să se joace cu o minge, să sară coarda.
Nu în ultimul rand, performanțele școlare ale copilului depind mult de somn și de calitatea lui. Din păcate, mulți părinți au adoptat moda asta păguboasă de a lăsa în camera copilului un televizor, care îl împiedică să doarmă bine noaptea. Dacă se obișnuieste să-si pieardă nopțile și își dereglează ritmul somn-veghe, atunci cu siguranță îi vor fi afectate performanțele școlare, va ajunge să doarmă cu capul pe bancă la școală, nu se mai poate concentra, nu mai e atent la ore, nu participă la ore, nu mai poate să învețe.
Dincolo de asta, lipsa somnului afectează funcționarea organismului, pentru că se produc dereglări hormonale, iar copilul poate să ia în greutate și pentru că nu doarme bine noaptea.
De aceea trebuie să știm cum doarme copilul noaptea, să-l supraveghem și să sa vedem cât doarme, dar și ce fel de somn are, adică să fim atenți la calitatea somnului copilului. Putem spune că doarme indeajuns, că se culca la nouă seara, dar dacă se trezeste des peste noapte, dacă are coșmaruri, scrâșnește din dinți, dacă vorbește în somn, atunci ne putem gândi că are o angoasă, o problema pe care copilul poate nu o conștientizează, dar care se observă în tulburarea de somn.
În final, aș vrea să atrag atenția asupra rolului important pe care îl are joaca în această discuție. Joaca nu este o pierdere de timp, ea nu-l împiedică pe copil să învețe, ci este necesară pentru buna dispoziție a copilului, pentru buna lui creștere și pentru performanța lui școlară. Prin joacă se dezvoltă niște abilități esențiale, toate folosite în învățare, inclusiv logică, și în plus, joaca îl face pe copil să se relaxeze și să facă mișcare.
sursa

Author

Paula este pasionată de educație și comunicare.

1 Comment

Scrie un comentariu