Începutul unui nou an școlar aduce cu sine entuziasm, dar și provocări care pot pune la încercare sănătatea emoțională și mintală a profesorilor. „Tezaur de greșeli. Ghid de supraviețuire pentru profesori” publicată de Carmen Neagu este un ghid esențial pentru cei care doresc să navigheze cu înțelepciune aceste provocări. În acest articol vom explora trei dintre „greșelile” listate în carte, oferind soluții practice pentru a începe anul școlar cu o abordare sănătoasă și echilibrată:
- burnout-ul
- conținerea emoțională
- identificarea cu rolul de salvator.
1. Burnout-ul – Epuizarea emoțională și mintală
Burnout-ul este o stare de epuizare profundă care poate afecta grav sănătatea mintală și capacitatea de a performa la locul de muncă. Carmen Neagu descrie burnout-ul ca o „hemoragie a Sinelui”, subliniind faptul că profesorii sunt adesea vulnerabili la această afecțiune din cauza presiunilor constante de a excela și de a răspunde nevoilor multiple ale elevilor.
Soluții practice propuse de autoare:
– Stabilește limite clare: Începe anul școlar cu hotărârea de a stabili limite ferme între viața profesională și cea personală. Definește orele în care te ocupi de activitățile școlare și rezervă timp pentru tine, familia ta și hobby-urile tale. Este important să înțelegi că nu trebuie să fii disponibil 24/7. Stabilește ore clare pentru a răspunde la emailuri sau mesaje legate de muncă și respectă-le cu strictețe.
– Practică grija de sine: Fă din autoîngrijire o prioritate. Aceasta poate include activități precum exerciții fizice regulate, meditație, lectură sau orice altă activitate care îți aduce bucurie și relaxare. Autoarea sugerează în cartea sa că o astfel de abordare te ajută să îți reîncarci bateriile emoționale și să eviți epuizarea.
– Caută sprijin: Nu ezita să ceri ajutor atunci când simți că presiunea devine prea mare. Fie că este vorba de colegi, prieteni sau un profesionist în sănătate mintală, sprijinul social este esențial pentru a preveni burnout-ul. Participarea la grupuri de suport sau terapie poate fi de asemenea benefică pentru a-ți exprima și gestiona emoțiile.
2. Conținerea emoțională – Gestionarea propriilor emoții
Conținerea emoțională se referă la capacitatea profesorilor de a-și gestiona emoțiile pentru a crea un mediu sigur și echilibrat pentru elevi. Într-un mediu educațional, unde interacțiunile emoționale sunt frecvente și intense, profesorii trebuie să fie conștienți de propriile stări emoționale și de impactul pe care acestea îl pot avea asupra elevilor.
Cum poate un profesor să se îngrijească de emoțiile lui? Prin:
– Auto-monitorizare și conștientizare: Începe ziua de școală cu un exercițiu de auto-reflecție. Întreabă-te cum te simți și ce emoții predomină. Această practică simplă de conștientizare poate ajuta la identificarea emoțiilor negative înainte ca acestea să escaladeze. În „Tezaur de greșeli”, Carmen subliniază importanța conștientizării de sine ca prim pas în gestionarea emoțiilor în clasă.
– Tehnici de relaxare: Învață și aplică tehnici de relaxare, cum ar fi respirația profundă, mindfulness sau meditația. Acestea te pot ajuta să îți menții calmul în momentele stresante și să răspunzi cu echilibru la provocările emoționale care apar în timpul zilei. Implementarea acestor tehnici nu doar că îți va îmbunătăți starea de bine, dar va influența pozitiv și atmosfera din clasă.
– Stabilirea unei rutine de ieșire din rol: La sfârșitul fiecărei zile, alocă-ți timp pentru a reflecta asupra zilei. Aceasta poate implica scrierea într-un jurnal, o plimbare în natură sau pur și simplu un moment de liniște în care să îți pui ordine în gânduri. Această rutină te va ajuta să lași în urmă stresul acumulat și să te pregătești pentru o nouă zi.
3. Identificarea cu rolul de salvator – Capcana „cavalerului alb”
Unul dintre pericolele cele mai mari când ești în rolul de profesor este tendința de a te identifica cu rolul de salvator, simțind că trebuie să rezolvi toate problemele elevilor. Acest sindrom al „cavalerului alb” poate duce la un sentiment copleșitor de responsabilitate și la epuizare. Scriitoarea Tezaurului recunoaște că această tendință a fost una dintre provocările majore din cariera ei, până când a realizat că adevărata putere stă în a-i împuternici pe elevi să își găsească propriile soluții.
Pentru a evita capcana „cavalerului alb”, e nevoie de:
– Redefinirea rolului: Începe anul școlar cu o clarificare a rolului tău. În loc să te vezi ca un salvator, consideră-te un ghid care le oferă elevilor instrumentele necesare pentru a-și rezolva propriile probleme. Această schimbare de perspectivă nu doar că îți va reduce stresul, dar va contribui și la dezvoltarea autonomiei și încrederii de sine în rândul elevilor.
– Încurajarea autonomiei elevilor: În loc să intervii imediat în rezolvarea problemelor elevilor, oferă-le sprijin pentru a-și dezvolta abilități de rezolvare a problemelor. Pune întrebări deschise și încurajează-i să exploreze diverse soluții. Această abordare îi va ajuta să devină mai responsabili și mai capabili de a face față provocărilor pe termen lung.
– Auto-reflecție și terapie: Dedică timp pentru introspecție și, dacă este necesar, implică-te într-un proces terapeutic. Identificarea tendinței de a juca rolul de salvator și lucrul asupra ei poate preveni recăderea în această capcană. Carmen Neagu își descrie în carte propria experiență cu terapia, subliniind cum a ajutat-o să își redefinească relația cu elevii și cu propriile responsabilități.
Concluzie
„Tezaur de greșeli” scanează acele aspecte umane prețioase care îi pot ajuta pe profesori să înceapă noul an școlar cu un sentiment de echilibru și încredere. Așa cum menționează și autoarea Carmen Neagu, investiția în sănătatea psiho-emoțională a profesorului este esențială pentru supraviețuirea pe termen lung în această profesie complexă:
„Predarea este una dintre cele mai complexe și solicitante profesii din lume astăzi, necesitând niveluri foarte ridicate de competență cognitivă și emoțională.
Ce rol joacă propria psihologie și bunăstare a profesorului în crearea și menținerea unei ore de curs în care toată lumea se simte în siguranță, conectată și implicată în învățare? Un rol enorm.
Atunci când suntem limitați de spațiul unei clase și de timpul unui orar, răspunsul la stres este declanșat automat. Prin urmare, este nevoie de un efort suplimentar pentru a îi ajuta pe toți să se simtă în siguranță în aceste condiții. Profesorii au nevoie de un grad foarte înalt de competență socială și emoțională pentru a face acest lucru. Majoritatea dintre noi nu suntem pregătiți să facem față cerințelor emoționale și cognitive ale clasei de astăzi, respectiv anxietății, depresiei și atacurilor de panică; necesită învățare și dezvoltare personală care nu este de obicei disponibilă în formarea profesională pentru profesori.”
💡 Dacă vrei să ai parte de un început de an școlar echilibrat, descoperă mai multe soluții practice în cartea pe care o poți comanda de aici: https://carmen-neagu.ro/produs/tezaur-de-greseli-ghid-de-supravietuire-pentru-profesori/