Săptămâna trecută ne-am întâlnit cu directorii școlilor în cadrul webinarului „Metode de motivare a colectivului de profesori”, al doilea din seria de evenimente inițiată de Adservio prin care aducem comunității noastre valoare și informații utile despre educație, copii și școală. Alături de speakerul Mădălina Hodorog – Trainer & Consultant, am explorat următoarele teme de interes pentru directori:

🎙️Provocările profesorilor astăzi și modul prin care putem să îi ajutăm din postura de directori

🎙️ Leadership vs management

🎙️ Organizarea și gestionarea echipei

🎙️ „Starea mea de bine” – Impact în colectiv

Ne bucurăm că am avut parte de un interes ridicat din partea celor 200 participanți conectați pe tot parcursul webinarului și implicați în subiectele discutate. 

Dacă nu ai reușit să participi la webinar sau îți dorești să rememorezi informațiile prezentate, îți propunem să arunci un ochi peste acest rezumat al ideilor discutate. 

Printre provocările enumerate de directorii prezenți, se numără lipsa de asumare a rolurilor dintr-o echipă, reticența față de nou, lipsa motivației, dificultatea de a crea un grup omogen, gestionarea conflictelor, implicarea redusă în activități.

Cum putem înțelege mai bine metodele de motivare a colegilor din cancelarie?

Mai mult decât cuvintele de încurajare, pentru a motiva colectivul școlar este nevoie de o înțelegere mai profundă a tiparelor de mentalități care există în aceeași cancelarie:

📍 Mentalitate de Antreprenor

În această categorie se încadrează profesorii care se implică în activități extrașcolare, cursuri de formare, profesorii care introduc metode noi de predare la clasă, din proprie inițiativă, dar  care își doresc o libertate mai mare de acțiune. Exemple de cuvinte de încurajare pe care le poți folosi ca director în comunicarea cu profesorii care au această mentalitate: „Îmi place că te implici în activități extrașcolare”

📍 Mentalitate de Angajat

Pentru acest tip de mentalitate este foarte importantă înțelegerea clară a obiectivelor și a motivelor înainte de a le propune o activitate sau a le transmite o decizie. Profesorii care se încadrează în această categorie au nevoie să fie încurajați constant în direcția potrivită și să se simtă susținuți de conducerea școlii. Exemple de cuvinte de încurajare pe care le poți folosi ca director în comunicarea cu profesorii care au această mentalitate: „Te susțin în ideea ta”, „Te încurajez să mergi în direcția propusă de tine”.

Deși aceste tipuri de mentalități par diferite, cele două au în comun dorința de a primi apreciere și de a înțelege foarte bine obiectivele directorului cu care colaborează. 

 

Un cuvânt foarte important în leadership

Am aflat în cadrul webinarului că un cuvânt foarte important în leadership este „curaj”. De exemplu, dacă ai nevoie de opinii sau soluții în cadrul unei ședințe și nimeni nu se oferă să înceapă, poți folosi cuvinte de încurajare precum „Cine are curajul să ne împărtășească părerea?” 

Astfel îți poți determina colegii să se automotiveze că au curaj, iar apoi să preia inițiativa și să își spună părerea în timpul ședinței. Curajul îi ajută pe oameni să depășească teama de a fi judecați și le oferă încrederea necesară pentru a contribui constructiv. Un lider care valorifică curajul în echipa sa creează un mediu deschis și inovativ, propice dezvoltării și succesului.

Ședința din cancelarie este un loc potrivit unde îi poți face pe oameni să se simtă susținuți și apreciați. De aceea, în momentul când deschizi o ședință, este recomandat să nu începi cu urgențele, problemele din școală sau lucruri care nu merg bine. Astfel vei pune accent pe partea negativă încă de la început și vei obține efectul invers: nu vei reuși să activezi motivația. Ce ne dorim este ca profesorii să se simtă văzuți de tine și de ceilalți, să se simtă susținuți, înainte de a discuta toate problemele din școală.

 

Un coleg profesor se confruntă cu o problemă. Cum gestionezi?

Dacă te-ai întrebat cum ar trebui să procedezi cel mai bine atunci când un coleg împărtășește o situație dificilă cu care se confruntă, află următoarele recomandări:

1️⃣ Prima oară ar trebui să te asiguri că înțelegi 100% situația cu care se confruntă. Exemple de răspunsuri pe care le poți oferi: „Înțeleg că problema este aceasta […]. Oare am înțeles bine?” Este important pentru interlocutor să arăți că mai întâi asculți activ problema, că vrei să înțelegi toate datele problemei și că nu te grăbești să intri direct în soluție.

2️⃣ Înainte de a oferi o soluție, este important să îi lași pe ei să îți zică de ce au nevoie, prin răspunsuri de genul acesta: „Și cum ți-ai dori să te ajut?” Este posibil ca unii dintre ei să își dorească doar să fie ascultați, să își pună ordine în gânduri cu voce tare, fără să vrea neapărat o soluție concretă din partea ta.

3️⃣ În cazul în care profesorul exprimă această situație dificilă în cadrul unei ședințe, în fața ta și a altor colegi prezenți, în calitate de lider îi poți implica și pe ceilalți să își spună părerea cu privire la problemă sau să ofere soluții. Astfel, vei încerca să îi faci să se simtă motivați să își ofere sprijinul unul către celălalt și vei contribui la crearea unui mediu sigur.

 

Adevărul este că un lider nu știe întotdeauna totul

Este perfect în regulă să nu știi mereu cel mai bun răspuns la toate întrebările colegilor tăi din cancelarie. Astfel că un director de școală își poate arăta calitățile de leadership și prin faptul că îi poți îndruma pe ceilalți să acceseze alte resurse, oportunități. Astfel, îi susții să găsească cele mai bune răspunsuri.

De exemplu, dacă profesorii își doresc să se perfecționeze într-o anumită direcție, îi poți îndruma către resurse externe, precum cursuri online de metode interactive de predare. Este normal ca, atunci când nu ai neapărat un răspuns la o situație dificilă din cancelarie, să apelezi la altcineva mai specializat care să ajute. 

Poți lua în calcul să aduci profesioniști din domenii conexe, cu experiență în traininguri școlare, cu profesorii, pe subiectele despre care simți că ar putea fi îmbunătățite în cancelarie – de exemplu despre motivarea echipei, gestionarea relației cu părinții, a elevilor dificili etc.

 

Automotivare = un factor important

De asemenea, dincolo de toate metodele externe pe care le poți aplica, este recomandat să activezi și zona de automotivare a colegilor, prin propriul exemplu. Este adevărat că unii colegi profesori se vor simți motivați de tine ca director, de felul în care gestionezi echipa, de personalitatea ta sau pentru că propui mereu metode noi în urma cursurilor de formare la care participi.

Totodată, automotivarea este un factor important și pentru directorii aflați în funcție. Există probabilitatea ca și tu ca director să simți că îți pierzi motivația sau încrederea la un moment dat. De aceea, este recomandat să participi periodic la cursuri de perfecționare prin care să îți regăsești motivația de a fi liderul din cancelaria ta.

Concluzie webinar

Cei mai mulți participanți au apreciat tehnicile utile învățate prin maniera foarte plăcută și interactivă de prezentare a Mădălinei. Dacă și ție ți s-a părut util acest articol, te invităm să ne lași un comentariu mai jos 👇

Datorită feedback-ului pozitiv primit, urmează să mai organizăm și alte webinarii pe subiecte de interes pentru comunitatea noastră. Fii cu ochii pe pagina noastră de Facebook, unde vom anunța viitoarele evenimente!

Îi mulțumim pentru informații și implicarea în atelierul nostru doamnei Mădălina Hodorog – fondator, trainer și consilier vocațional. Pasiunea Mădălinei pentru educație se simte și se vede. Mădălina construiește de 12 ani programe de #EducatieAltfel prin joc, energie și multă inspirație. 👩‍🏫 La sesiunile ei de training sau consultanță participă antreprenori, profesori, studenți sau angajați care doresc să își descopere pasiunea și să aibă din nou acea „sclipire din ochi. Pe Mădălina o poți găsi pe website-ul ei: https://www.madalinahodorog.ro/

Author

Scrie un comentariu

Exit mobile version