Siguranța profesorilor în mediul online este un subiect pe cât de important, pe atât de puțin cunoscut de majoritatea cadrelor didactice. Din acest motiv, am organizat în aprilie un atelier la care l-am invitat pe Valentin Vesa să ne împărtășească din cunoștințele lui despre siguranța pe internet. Din martie 2020, Valentin a ținut peste 100 traininguri pe același subiect pentru profesori, elevi și părinți.

 

Cei peste 400 de participanți au aflat mai multe despre riscurile pe Internet și despre cum se pot proteja. La final, au participat la o sesiune practică unde au înțeles mai bine toate setările necesare din contul lor Zoom. Împreună cu Valentin, îți oferim în continuare principalele informații de la atelier.

 

Interviu cu Valentin Vesa, Community Manager @Cloudflare și specialist în securitate online

1. Principalele întrebări pe care ar fi bine să și le pună cadrele didactice

E musai, cum se zice la Valentin, la Cluj, ca profesorii (și nu numai) să aibă răspuns la întrebările:

  • Ai aceeași parolă la toate serviciile online? 

Dacă da, citește mai multe AICI.

  • Ai un email secundar de recuperare a parolei emailului principal? 

Dacă nu, citește mai multe AICI.

  • Folosești un sistem de administrare a parolelor

Dacă nu, citește mai multe AICI.

  • Poți defini termenul de phishing? (nu, nu are legătură cu pescuitul) 

Dacă nu, citește mai multe AICI.

  • Poți defini termenul de 2FA

Dacă nu, citește mai multe AICI.

 

Îl poți asculta pe Valentin vorbind despre aceste subiecte, în prima parte a atelierului. Vizionează AICI!

Partea 1: 34 de minute

 

2. Principalele riscuri și metode de prevenție

O parte dintre profesori au întâlnit „intruși” la orele online. Află în acest articol câteva metode prin care poți preveni astfel de situații.

 

  • Contract de colaborare în timpul orelor online

Agreează împreună cu elevii reguli de comportament la orele online (exemple: venim la timp, ne pornim camerele, nu ne lăsăm distrași de telefon). E important ca elevii să vină cu ideile lor și ca toată clasa să agreeze aceste reguli. Discutați ce implică fiecare regulă și de ce e importantă. În funcție de caz, le puteți completa împreună.

Stabiliți consecințe pentru încălcarea regulilor. Poate fi ceva foarte simplu precum „fredonează o melodie” sau ceva legat de materie, „citește un articol pe tema… și fă-ne un rezumat”. 

Scrieți toate cele agreate într-un document colaborativ (exemplu: Google Docs) pe care toată lumea îl va semna, ca pe un contract adevărat. Astfel, elevii își asumă mai mult responsabilitatea și sunt șanse mai mari să respecte lucrurile stabilite.

 

  • Alege un elev co-host 

Oferă responsabilitatea de co-host câte unui elev/unei eleve, aleatoriu. Ar putea avea sarcina de a accepta colegii în întâlnire și/sau de a face prezența. Astfel nu vei mai avea această grijă, iar elevul/ eleva se va simți apreciat/ă.

 

  • Oferă mențiuni de conduită în Adservio

Poți oferi mențiuni de conduită (recompense sau abateri) elevilor care respectă sau nu contractul de colaborare. Află aici pașii pe care trebuie să-i faci în contul tău Adservio.

Cum notez o abatere, o recompensă sau o remarcă la conduita unui elev?

 

3. Setări Zoom pentru ore online în siguranță

Loghează-te în contul tău Zoom (https://zoom.us/) și apasă pe secțiunea Settings (https://zoom.us/profile/setting), în meniul din stânga. Rămâi la Security și asigură-te că bifezi setările:

(Pentru a putea vedea mai mari capturile de ecran de mai jos, apasă click dreapta – Deschide imaginea într-o filă nouă / Open image in new tab)

siguranța profesorilor în mediul online

La ultima secțiune din captura de ecran de mai jos, poți bloca accesul din țări specifice, de exemplu din toate țările, cu excepția României:

siguranța profesorilor în mediul online

 

 

Opțiunea Private chat ar trebui să nu fie pornită, ca să previi chatul privat pe Zoom, prin care elevii ar putea să-și dea unul altuia soluțiile/răspunsurile corecte la lecție.

zoom private chat

 

Opțiunea de a permite Co-host face parte din lista de sugestii de a responsabiliza și aprecia elevii care pot fi gazde ale lecției, împreună cu profesorul.zoom co-host

 

Pentru a nu fi deranjați de desene pe ecran în timpul lecțiilor, Valentin recomandă să dezactivezi funcția Whiteboard și, de asemenea, să nu permiți elevilor să-și poată schimba numele după ce intră la lecție. Există elevi care își denumesc profilele, astfel încât să facă „prezență” pentru colegii absenți.

zoom whiteboard

 

Vrei să vezi un material video explicativ cu setările de mai sus? Urmărește-l pe Valentin la atelier.

Partea 2: 27 minute

 

Concluzie

Împreună cu Valentin, am rezumat principalele soluții pe care le ai la îndemână ca să fii în siguranță la orele online. Le poți implementa cu ușurință în contul tău Zoom și în colaborare cu elevii. Dacă ai nevoie de suport video la text, vizionează înregistările de pe Youtube.

Care sunt măsurile de prevenție pe care ni le recomanzi? Așteptăm comentariul tău.

 

Autor

Diana Pricop Adservio

Adaugă un comentariu