ken-robinson
Programa convențională se bazează pe o colecție de materii distincte despre care se crede că sunt, de la sine înțeles, importante. Aceasta este una dintre probleme. Punctul de pornire potrivit este să ne întrebăm ce ar trebui să știe elevii și ce ar trebui să fie în stare să facă în urma educației pe care o primesc. Această întrebare a dus la diferite tentative de reîncadrare a programei în termeni de competențe. Cred că aceasta este o idee bună.
Așa cum văd eu lucrurile, cele patru scopuri de bază (economic, cultural, social și personal) sugerează opt competențe fundamentale pe care școlile ar trebui să le formeze dacă, într‐adevăr, își propun să îi ajute pe elevi să aibă succes în viață. Fiecare competență este relevantă pentru toate cele patru scopuri. Veți vedea că toate cele opt competențe încep cu litera „c“, ceea ce nu are altă semnificație intrinsecă decât că este o metodă bună pentru mine și sper că și pentru voi de a le reține. Ele sunt:

  • Curiozitatea– abilitatea de a pune întrebări și de a explora felul în care funcționează lumea
  • Creativitatea– abilitatea de a genera noi idei și de a le pune în aplicare
  • Critică– abilitatea de a analiza informații și idei și de a formula argumente și raționamente logice
  • Comunicarea– abilitatea de a exprima gânduri și sentimente într‐un mod clar și încrezător, într‐o varietate de medii și forme
  • Colaborarea– abilitatea de a lucra constructiv cu alții
  • Compasiunea– abilitatea de a fi empatici cu alții și de a ne comporta în consecință
  • Calm– abilitatea de conectare cu viața interioară a simțirii și dezvoltarea unei stări de armonie personală și echilibru
  • Spirit civic– abilitatea de implicare constructivă în societate și de participare la procesele care o susțin

Aceste competențe nu se activează în anumite stadii ale timpului petrecut de elevi la școală. Ele ar trebui să evolueze de la începutul educației și să fie practicate și rafinate pe tot parcursul vieților lor cu din ce în ce mai multă încredere și sofisticare. Elevii care termină școala simțindu‐se încrezători în aceste opt aspecte vor fi bine echipați să se aventureze spre provocările economice, culturale, sociale și personale cu care se vor confrunta inevitabil în viețile lor. De ce fel de programă au nevoie școlile pentru a promova aceste opt competențe?
Fragmentul de mai sus face parte din capitolul Ce merită să învățăm? din cea mai recentă carte semnată de Ken Robinson, împreună cu Lou Aronica:
ȘCOLI CREATIVE. REVOLUȚIA DE LA BAZĂ A ÎNVĂȚĂMÂNTULUI
Cartea adună studii de caz, observații, și principii folosite cu succes în ultimii ani în domeniul educațional din întreaga lume, astfel că va inspira în egală măsură pe profesori, părinți și politicieni să re-gândească adevărata natură și scopul educației.
Sursa: http://blog.publica.ro/

Author

Write A Comment