Ce avem nevoie să știm despre cum funcționează procesul de învățare? Cum pot profesorii și părinții să le ofere o mână de ajutor elevilor pentru a se pregăti mai eficient?
Despre această temă am discutat la atelierul „Cum ne ajutăm elevii să învețe – o perspectivă neuroștiințifică”, împreună cu Dorin Boabeș, cofondator MindArchitect.ro. Am aflat o perspectivă neuroștiințifică asupra procesului de învățare, de la arhitectura cerebrală la memorie, percepție, atenție și multitasking.
Un creier – două sisteme decizionale
Probabil ai auzit de metafora Călărețului și a Elefantului (așa cum sunt numite cele două sisteme decizionale de către Jonathan Haidt). Aceste concepte ne ajută să cunoaștem mai bine cum funcționează creierul nostru, de ce reacționăm într-un anumit fel sau de la ce vârstă înțelegem anumite concepte.
Vrei să descoperi mai multe informații despre acest subiect? Ascultă episodul de podcast „Călărețul și Elefantul din capul fiecăruia dintre noi”.
Despre memorie și percepția asupra lumii
Memoria conștientă are un rol important în percepția asupra lumii. Percepția despre realitate asupra unor evenimente exterioare poate fi diferită de la o persoană la alta, în funcție de anumite filtre (valori, convingeri, amintiri, personalitate). De exemplu, atunci când profesorul spune ceva, el poate fi perceput diferit de către elevi. De aici importanța verificării a ceea ce s-a înțeles în clasă.
Tehnologie – Atenție
La atelier am discutat și despre teme actuale, precum felul în care ne impactează tehnologia și ce se întâmplă cu atenția celor mici în general. Mai ales în contextul curent, în care interacțiunea cu ei are loc mai mult în mediul online. Elementele care le pot distrage atenția sunt mai la îndemână și mai dificil de gestionat de către profesor. Timpul extins în fața ecranelor duce la un control emoțional scăzut, la o finalizare redusă sau la o nefinalizare a sarcinilor, la o scădere a motivației pentru învățare și chiar la anxietate sau depresie.
Nu în ultimul rând, am vorbit despre multitasking. Cum funcționează, și mai ales, se întâmplă cu adevărat? De ce cauzează oboseală psihică chiar și pentru noi, adulții, dar cu atât mai mult pentru copii, care nu au încă toate structurile cerebrale maturizate? Schimbarea între sarcini duce la scăderea performanței și conduce la efectuarea greșelilor.
Cei 4 piloni ai învățării
Învățarea se bazează pe atenție, angajare activă, consolidare și feedback generat de erori.
Sugestii pentru o învățare eficientă:
✅ Ține minte că în procesul de învățare, repetiția bate intensitatea (de exemplu, 30 minute de practică zilnică sunt mai valoroase decat 2-3 zile complete lunar);
✅ Premiază-te și dă-ți voie să te bucuri când simți că progresezi;
✅ Petrece timp cu oameni care au obiective / preocupări de dezvoltare similare (cluburi de interes, grupuri online, bibliotecă);
✅ Angajează-te în discuții pe teme / subiecte despre care înveți.
Când greșești, continuă să încerci până când erorile încep să dispară și apare eliberarea de dopamină (satisfacția). Apoi crește nivelul de provocare. Practica în zona de confort nu duce la plasticitate sau învățare. Când crești dificultatea, țintește un nivel de aproximativ 104% din minimul tău curent.
Cel mai important pas pentru consolidarea memoriei este somnul. În timpul somnului, creierul nostru revizitează experiențele de peste zi cu o viteză de 20 de ori mai mare. Tot atunci este și momentul când face transferuri din memoria de lucru în memoria pe termen lung.
Vrei să vezi cum a fost la atelierul de pe 6 decembrie? Urmărește evenimentul aici:
Timp de vizionare: 16 minute
Neuroștiința La Clasă
Îți dorești să îți ajuți elevii să se înțeleagă mai bine pe sine și pe cei din jur?
Luciana Baicea a vorbit cu entuziasm despre proiectul Neuroștiința La Clasă, prin care și-au propus să aducă pe banca fiecărui elev cunoașterea de sine. Dacă predai într-o școală care folosește Adservio, vei găsi resursele practice gratuite în contul tău, la Edumarket.
Despre viitor, în loc de încheiere
Ducem conversația în viitor și te invităm să urmărești acest episod de podcast. Dorin vorbește despre cum ne putem educa, pe noi și pe tinerii din jurul nostru, astfel încât să facem față mai ușor schimbărilor din această lume imprevizibilă.
Este mai important să-i pregătim (pe copii) cum să învețe, cum să aibă o inteligență emoțională mărită, nu ce să învețe, ci cum să se adapteze (Dorin Boabeș)
Vrem să aflăm ce crezi! Din punctul tău de vedere, cum pot profesorii și părinții să le ofere o mână de ajutor elevilor ca să învețe să învețe?