maths_2349556b
Pentru multi tineri, examenele constituie un motiv de teama sau chiar de panica. Din pacate, aceasta reactie este intarita adesea de parinti si de profesori. Gandindu-se ca rezultatele slabe ar putea compromite viitorul copilului, ei tradeaza anxietate, neincredere in sine si in proprii copii. Astfel de trairi sunt transmise celor mici atat inconstient cat si constient, prin indemnuri menite sa-i stimuleze, sa-i determine sa invete.
Cat de utile sunt aceste indemnuri si pana unde trebuie sa mearga? Ele pot da rezultate de scurta durata in unele cazuri, elevii ajungand sa invete de frica. Alte consecinte, neintentionate de parinti, sunt reducerea increderii in sine a copiilor si anxietatea, insotita sau nu de simptome psihosomatice. Pentru a va ajuta fiul sau fiica sa reuseasca la un examen le puteti spune:

  • Am incredere in tine.
  • Este mai important ce stii decat notele pe care le iei.
  • Ai sustinerea mea indiferent de cum te descurci la teza.
  • Eu stiu ca ai invatat / stiu ca esti capabil.

Prin urmare, un prim „truc” pentru a va putea concentra la examene, este acela de a le privi la adevaratele lor dimensiuni. Examenele reprezinta doar o metoda de evaluare a cunostintelor, mai mult sau mai putin corecta, mai mult sau mai putin eficienta. Un examen este unul din lungul sir de examene si concursuri la care veti participa de-a lungul vietii. Iar viata, cu siguranta, va continua si dupa examene (soarele va straluci, iarba va creste, pasarelele vor canta la fel). Performanta voastra la examen depinde de mai multi factori, pe care nu-i puteti controla in totalitate. Important este sa va concentrati asupra acelor factori a caror schimbare se afla in puterea voastra.
Pe langa „betele in roate” puse fara voie de adulti, elevii tind sa-si submineze ei insisi reusita, imaginandu-si cele mai dezastruoase scenarii cu putinta. In ultima clipa isi dau seama ca „nu stiu nimic” si repeta lucrul acesta in fata colegilor. Este o modalitate de a iesi in evidenta, dar si de a-si induce, inconstient, ideea nereusitei. Cand incepeti sa invatati pentru un examen, poate cu cateva saptamani inainte, este bine sa va incurajati cu indemnuri pozitive:

  • Subiectele la examen vor fi usoare.
  • Voi sti si voi rezolva toate subiectele.
  • Sunt relaxat(a), voi intelege si voi acumula cunostintele necesare pentru a avea un rezultat bun la examen.

Desigur ca toate aceste indemnuri nu inlocuiesc o pregatire temeinica. Rolul lor este de a va spori increderea pe care o aveti in voi.
Chiar inainte de teza, va puteti relaxa concentrandu-va asupra respiratiei si incercand sa va goliti mintea. Amintiti-va ca nu conteaza rezultatul, nici competitia cu ceilalti colegi. Cand vedeti subiectele, daca unul dintre ele va este neclar, este bine sa-l lasati la urma. Incepeti cu subiectele pe care le cunoasteti bine sau care sunt mai scurte, lasand la final pe cele mai ample sau mai putin cunoscute.
sursa

Author

Paula este pasionată de educație și comunicare.

Write A Comment