A face alegeri financiare conștiente și constructive înseamnă să ne folosim de toate resursele pe care le avem la îndemână (sfaturi, informații sau experiență) pentru a ne organiza bugetul în cel mai eficient mod. Dacă am face o busolă a fericirii, cele 4 puncte cardinale ar fi:
- sănătatea,
- relațiile,
- angajamentul pentru învățare continuă,
- sensul vieții.
Banii nu reprezintă esența fericirii noastre și trebuie să fim conștienți de faptul că ei ne deservesc pe noi, și nu invers. Primul pas pentru a deveni conștienți de viața noastră financiară este să știm:
Care este relația noastră cu banii?
Majoritatea informațiilor despre bani le-am dobândit când eram copii, cel mai adesea de la părinții noștri. Din păcate, în foarte multe cazuri, ceea ce am învățat în familie, nu este întotdeauna și cel mai corect. De ce? Pentru că părinții noștri au adoptat o serie de atitudini și emoții negative în privința banilor, adică un atașament nesănătos față de bani. Specialiștii spun că există 3 categorii de credințe limitative despre bani care ne împiedică să evoluăm financiar:
- În această lume nu există bani suficienți;
- Banii mulți aduc fericirea;
- Cei săraci vor rămâne mereu săraci.
Banii aduc fericirea?
Una dintre convingerile cel mai des întâlnite este aceea că banii (mulți) aduc fericirea. La prima vedere, acest lucru pare destul de logic, însă o gândire corectă ar suna diferit. Banii nu aduc fericirea, dar noi putem fi fericiți dacă știm cum să ne gestionăm banii. Adică ne vom putea permite lucrurile care ne fac fericiți nu doar când avem mulți bani, ci și atunci când îi gestionăm corect pe cei pe care îi avem.
Cum gestionăm banii corect?
Să facem alegeri financiare conștiente vine ca urmare a unei educații financiare consecvente. Adică atunci când aplicăm constant regulile cele mai importante care ne pot aduce echilibrul financiar.
- Regula 20-30-50 – împărțirea venitului astfel: 50% pentru cheltuielile uzuale (chirie, mâncare, transport), 30% pentru plăceri (ieșiri cu prietenii, zile de naștere) și 20% pentru economii.
- Regula de 24 de ore – adică evitarea shoppingului emoțional. Cum? Așteptăm 24 de ore înainte de a achiziționa un bun bazându-ne pe un impuls de moment.
- Plătește-te pe tine prima dată – adică să reușim să punem bani deoparte, privind economiile ca dovezi de empatie față de sinele propriu și de familia din care facem parte.
Alegeri financiare conștiente & Obiective SMART
Un alt lucru care contribuie la o mai bună gestionare a bugetului o reprezintă obiectivele pe care ni le setăm. Acestea trebuie să fie obiective SMART adică: specifice, măsurabile, accesibile, relevante și încadrate în timp. Cu cât obiectivele sunt mai concrete și mai bine planificate, cu atât vom ști mai bine și mai rapid cum să abordăm gestionarea bugetului și de unde să începem.
Și nu în ultimul rând, unul dintre cele mai importante lucruri, care stă la baza mindfulness-ului financiar este recunoștința – să fim întotdeauna recunoscători față de ceea ce avem. Iar aici putem aplica un exercițiu simplu. În fiecare dimineață ne luăm câteva minute în care ne permitem să fim recunoscători pentru 3 experiențe plăcute, dar și pentru 3 experiențe dificile care au contribuit la dezvoltarea noastră.
———————————————-
Despre aceste subiecte am discutat la webinarul Mindfulness financiar pentru cadre didactice, cu speakerul Cătălin Isbașe, Manager Parteneriate Strategice BCR și profesor de educație financiară la Școala de Bani. Vrei să vezi și tu atelierul? Ți-am pregătit un fragment pe Youtube.
Timp de vizionare: 9 minute
Mai multe resurse pentru alegeri financiare conștiente
- Ai posibilitatea de a aprofunda tema și de a face mai multe exerciții în cadrul unui curs online, gratuit, oferit de partenerii noștri de la Școala de Bani – BCR: https://www.scoaladebani.ro/mindfulness-financiar;
- Folosești Adservio? Aruncă un ochi peste resursele despre educația financiară care te așteaptă în EduMarket.
———————————————-
Școala de Bani este cel mai extins program de educație financiară derulat cu ajutorul a 1500 de angajați din BCR, care au devenit profesori de educație financiară și care fac ateliere cu adulți, tineri, adolescenți și copii. În cei 5 ani de la lansare, aproape jumătate de milion de români au fost educați financiar. Cursurile sunt gratuite și nu se menționează niciun fel de produs, neexistând nicio componenta comercială.