Augusto Cury, psihiatru, educator, om de știință și scriitor, ne prezintă, în cartea sa Părinți străluciți, profesori fascinanți, 7 deprinderi ale profesorilor care formează tineri fericiți și inteligenți.
În încercarea de a vă trezi dorința de a lectura întreaga sa carte, vă redăm mai jos trăsăturile principale ale profesorilor care schimbă lumea!

  1. Profesorii buni sunt elocvenți, profesorii fascinanți cunosc modul de funcționare a minții.

Profesorii fascinanți transformă informația în cunoaștere și cunoasterea în experiență. Ei știu că doar experiențele creează modificări în memorie capabile să transforme personalitatea.
Televiziunea prezintă mai mult de 60 de personaje pe oră, în marea lor majoritate fiind persoane negative. Aceste imagini se înregistrează în memorie și intră în competiție cu imaginea părinților și a profesorilor iar efectele inconștiente ale acestui fapt sunt destul de importante (sindromul SGA). Educatorii pierd capacitatea de a influența lumea psihică a tinerilor. SGA al elevilor face ca teoriile educaționale și psihologice ale trecutului aproape să nu mai funcționeze – pentru că în timp ce profesorii vorbesc, elevii sunt cu gândurile în alte lumi.
Cauzele SGA: excesul de stimuli (fie buni, fie răi), excesul de informație, paranoia politicii de consum și a excesului de culori, care îngreunează interiorizarea. Toate acestea conduc la o hiperactivitate a gândirii, la pierderea bucuriei izvorâte din lucrurile mici, de fiecare zi. Un copil de 7 ani din ziua de azi are mai multe informații în memorie decât unul de șaptezeci de ani, de acum un secol. Astăzi avem mai mult ca niciodată nevoie de profesori deosebiți care să înțeleagă amfiteatrul minții umane, pentru a descoperi instrumentele psihologice capabile să transforme sala de clasă, într-o oază și nu într-o sursă de stres.

  1. Profesorii buni stăpânesc metodologia, profesorii fascinanți au sensibilitate.

Profesorii fascinanți vorbesc cu ochii, vorbesc inimii elevilor. Ei exprimă emoție. Își schimbă tonalitatea în timp ce vorbesc și, astfel, captează emoția elevilor, stimulează concentrarea și calmează sindromul gândirii accelerate al elevilor. Ei înțeleg că cei slabi resping, cei puternici acceptă, cei slabi condamnă, cei puternici înțeleg și caută să-și accepte elevii, chiar și pe cei mai dificili. Profesorii fascinanți nu sunt doar un stâlp al școlii clasice, ci și un stâlp al școlii vieții.

  1. Profesorii buni educă inteligența logică, profesorii fascinanți educă emoția.

Această deprindere a profesorilor fascinanți contribuie la dezvoltarea sentimentului de siguranță, a toleranței, solidarității, perseverenței, protecției contra stimulilor ”stresanți”, a inteligenței emoționale și interpersonale. Ei își învață elevii să-și exploreze propria lor ființă, lumea care sunt ei înșiși. A educa emoția înseamnă să înveți elevii cum să se dăruiască fără să aștepte răsplată, să fie credincioși conștiinței lor, să-și găsească bucurii în stimulii mărunți ai existenței, să știe să piardă, să-și asume riscuri pentru a transforma visele în realitate, să nu le fie teamă de necunoscut, să exploreze. Fără educarea emoției, putem genera cel puțin trei rezultate: persoane insensibile, persoane sensibile sau înstrăinații (nu rănesc pe nimeni dar nu au vise, nu au scopuri și se lasă în voia sorții).

  1. Profesorii buni folosesc memoria ca depozit de informație, profesorii fascinanți o folosesc ca suport al artei de a gândi.

Arta de a gândi înainte de a acționa, arta expunerii ideilor și nu a impunerii lor, dezvoltarea conștiinței critice, a capacității de dezbatere, de a pune întrebări, de a se detașa de paradigme, de a lucra în echipă, este apanajul profesorilor fascinanți. Profesorii buni parcurg programa școlară, profesorii fascinanți parcurg și programa, dar obiectivul lor fundamental este acela de a-i învăța pe elevi să gândească și nu să repete informația. Școala ideală formează persoane care stăpânesc arta de a gândi, creativitatea și care transformă cunoașterea în experiență.

  1. Profesorii buni sunt maeștri temporari, profesorii fascinanți sunt maeștri de neuitat.

Un profesor bun caută elevii, un profesor fascinant este căutat de aceștia. Un profesor bun este admirat, un profesor fascinant este iubit. Un profesor bun se preocupă de notele elevilor săi, un profesor fascinant se preocupă sa-i transforme în creatori de idei. A fi un maestru de neuitat înseamnă să formezi ființe umane care vor schimba lumea. Lecțiile sale de viață vor lăsa brazde adânci în solurile conștientului și subconștientului elevilor săi.

  1. Profesorii buni corectează comportamente, profesorii fascinați rezolvă conflicte în sala de clasă.

Între a corecta comportamente și a rezolva conflicte în sala de clasă este o distanță mai mare decât îți imaginează nobilul nostru sistem de educație.
În primele treizeci de secunde în care suntem tensionați, comitem cele mai mari greșeli. În aceste momente tăcerea și respirația profundă sunt cele mai bune instrumente pe care le avem la îndemână. Emoția intensă ne blochează rațiunea și capacitatea de a gândi. Astfel, reacționăm din instinct, ca animalele. Pe agresor nu-l putem atinge cu o lecție de morală ci, surprindeți-l cu blândețe. Afecțiunea și inteligența vindecă rănile sufletului și rescriu paginile inchise ale subconștientului.

  1. Profesorii buni educă pentru o profesie, profesorii fascinanți educă pentru o viață.

Profesorii fascinați schimbă paradigme, transformă destine și sisteme sociale. Sunt fascinanți pentru că sunt liberi; sunt liberi pentru că gândesc; gândesc și pentru că iubesc, puternic, viața. Elevii lor nu pot fi manipulați, controlați sau șantajați. Într-o lume de incertitudini, ei știu ce vor. Profesorii fascinanți sunt promotori ai respectului se sine. Ei își învață elevii să preia o lecție de viață din fiecare lacrimă.

Author

Scrie un comentariu